Dnes je situácia v strednom školstve skutočne taká. Kým doteraz žiaci ZŠ súperili o miesto na výberových stredných školách, dnes výberové stredné školy súperia o priazeň už aj nie veľmi výberových žiakov. Na gymnázia a odborné školy sú dnes čast aj bez prijímacích pohovorov prijímaní žiaci s priemerným prospechom, ľudovo trojkári. Dôvod? Každý žiak prináša so sebou istú sumu peňazí, tzv. normatív, ktorý zabezpečí, že škola je schopná udržať počet tried a pedagógov. Jednoduchšie povedané, nie je nútená prepúšťať...
Správa ďalej hovorila o tom, že počet končiacich deviatakov je približne 60 000. Stredné školy však ponúkajú až 88 000 voľných stredoškolských miest. Nerozumiem, ako je to možné... Prečo neatraktívne odbory, resp. školy nie sú vyraďované zo siete škôl? Prečo počet miest na stredných školách nie je regulovaný podľa demogafického vývoja obyvateľstva? “ Argument, hovoriaci, že počet miest sa postupne ustáli, neobstojí. Nie je možné ponechať školský systém na samoriadenie – autoreguláciu. Tá sa vyznačuje tým, že vždy ide cestou najmenšieho odporu, najmenších nákladov a najväčšieho profitu. Autoregulácia je o prežití. Školstvo by nemalo iba prežívať... Tento darwinizmus sa nám môže neskôr vypomstiť.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že je to skvelé, ak všetci žiaci majú možnosť študovať na výberových školách a dosiahnuť maturitu. Ak to tak však bude, neubránime sa viacerým dôsledkom:
Maturita sa stane bezcenným formálnym ukončením štúdia
Úroveň vzdelania klesne, nakoľko nároky budú znižované tak, aby štúdium zvládali aj priemerní študenti
Väčšina stredných škôl poskytujúcich nematuritné odbory štúdia zanikne, resp. pestrosť ponúkaných odborov výrazne klesne
Na trhu práce budú absentovať niektoré remeselnícke profesie (mimochodom, nechýbajú už teraz?)
Dôsledkov, ktoré z daného stavu vyplývajú, je iste omnoho viac. Nebolo však mojím zámerom ich tu všetky definovať a tento blog premeniť na rozsiahlu analýzu nášho školstva. Tých sa už napísalo obrovské množstvo... a napriek tomu sú niektoré veci naopak...